Tomas Tranströmer – poesins stilla seismograf

Väinämöinen, skaldeguden i Kalevala, som förekommer i Tranströmers 17 dikter. Målning av Robert Wilhelm Ekman.

Tomas Tranströmer (1931–2015) är poeten som lyckades fånga världens djupaste rörelser med några få ord. Hans dikter är som små jordbävningar i tystnaden — korta, men med efterklang som dröjer.

Han debuterade 1954 med 17 dikter, där han redan visade sin unika förmåga att förena det vardagliga och det oändliga. Tranströmer skrev ofta om naturen, musiken och det mänskliga medvetandets skikt.

Han var själv utbildad psykolog, något som gav hans poesi en särskild inre lyhördhet.

Ett mindre känt faktum är att han också var en skicklig pianist. Efter sin stroke 1990, som delvis förlamade hans högra sida, fortsatte han spela piano — med vänster hand. Det blev en symbol för hans livshållning: stillhet, envishet, närvaro.

När han mottog Nobelpriset i litteratur 2011 beskrev Svenska Akademien honom som en poet som “med förtätade, genomlysta bilder ger oss ny tillgång till det verkliga”.

Tranströmer var aldrig högljudd, aldrig teatralisk — men han såg världen som om den just hade skapats på nytt.

Och kanske är det just därför hans poesi fortsätter att lysa: som ett stilla ljus i det nordiska mörkret.